Uttalelse fra FOs landsstyre 23. mars 2017

Humanitær krise krever handling

20 millioner mennesker sulter og lider av alvorlig underernæring og hungersnød i Jemen, Somalia, Sør- Sudan og Nigeria. Nær 1,4 millioner av disse er barn. FN opplyser at vi står ovenfor den største humanitære krise siden 1945.

I Jemen, hvor kamphandlingene har rast i snart to år, er 462 000 barn rammet av akutt feilernæring, mens 450 000 barn er alvorlig underernært nordøst i Nigeria, opplyser FN-organisasjonen.

I Somalia har tørke ført til at 185 000 barn risikerer å sulte, og tallet er ventet å stige til 270 000 i løpet av de neste månedene.

I Sør-Sudan er over 270 000 barn underernært og det er erklært hungersnød i deler av delstaten Unity nord i landet, hvor det bor 20 000 barn. UNICEF har uttalt at dette er en varslet katastrofe som verden lenge har visst ville komme.

I desember i fjor anslo FN at 75.000 barn sto i fare for å sulte i hjel nordøst i Nigeria. I Nigeria og nabolandene rundt Tsjadsjøen lever 7,1 millioner mennesker i uvisshet om hvor de skal skaffe sitt neste måltid

FN appellerer om penger til å forhindre en stor katastrofe. UNICEF frykter at tusenvis av barn vil dø om de ikke får hjelp innen kort tid.

FO krever at myndighetene gjennom politisk arbeid øker sine forpliktelser og bistand. FO oppfordrer medlemmer og fylkesavdelinger til å bidra og skape engasjement som fører til å bedre den store krisen og situasjonen vi står ovenfor. Landsstyret vedtok 22. mars å bevilge en krone pr. FO-medlem til arbeidet til den humanitære krisen, og FO oppfordrer fylkesavdelinger og andre organisasjoner til å gjøre det samme.