Uttalelse vedtatt av FOs landsstyre 22. og 23. mars 2023

Nav startet prosjektet «Ansattes sikkerhet i Nav» etter drapet. FO har vært med i styringsgruppen og har kommet med innspill i arbeidet. Prosjektet har blant annet kartlagt utfordringsbildet og utviklet konkrete tiltak som skal styrke sikkerheten i Nav. Rapporten fra prosjektet viser blant annet at det er færre voldshendelser, men det er en økning i trusselhendelser, spesielt framsatt på telefon og digitalt. Hele en tredjedel av Nav-ansatte har opplevd en volds- eller trusselhendelse i løpet av det siste året. Til tross for dette opplever de aller fleste seg trygge på jobb. Det er positivt, men det er fremdeles for mange som sier de ikke føler seg trygge og mener sikkerheten ikke er godt nok ivaretatt.

FO mener rapporten Nav har utarbeidet er god, og den gir et godt bilde av situasjonen, og tegner er klart bilde av utfordringene som kan arbeides videre med. Tiltakene som skisseres er relevante, men FO mener det i tillegg må legges vekt på nok og riktig bemanning. Dersom brukerne av Nav ikke møtes av personer som kan gi riktig hjelp vil ikke situasjonen bli bedre. Stengte dører til Nav og fysiske barrierer er ikke veien å gå, og FO er glade for at også Nav er enige i dette. God relasjonsbygging ligger ofte i muligheten til fysiske møter mellom mennesker. Vold og trusler må bekjempes med riktig fysisk utforming av kontorene, kunnskap, informasjon, kompetanse og godt lederskap. På den måten kan Nav sikre at ingen medarbeidere blir utsatt for vold og trusler på jobb.

FO krever at Nav:

• Sikrer nok bemanning
  • Sikrer kompetent bemanning – sosialarbeidere må ansettes i brukernære stillinger.
  • Følger forskriften til arbeidsmiljøloven om vold og trusler
  • Har et kontinuerlig søkelys på vold og trusler, og gode rutiner for øvelser
  • Har god tilgjengelighet for fysisk oppmøte og på telefon for brukere som ikke er digitale
  • Må gi rett tjeneste til rett tid
  • Legger til rette for godt samarbeid rundt brukere både internt i egen organisasjon og med arbeidsgivere og andre samarbeidspartnere.
  • Sikrer kompetanseoverføring til kommunenes HMS-systemer og sikre bedre rapportering via det kommunale MBM/AMU-systemet.