Fellesorganisasjonen er fagforeninga til de barnevernansatte. Vi vet at det hver dag gjøres mye godt barnevernarbeid. Mange barn og familier får god hjelp når livet er vanskelig. Samtidig deler vi din bekymring for mangelfulle vurderinger, manglende kartlegging av helse, at tiltakene ikke alltid er godt nok tilpasset det enkelte barn og at hjelpen kommer sent.

Barneombudets rapport «DE TROR VI ER SHITKIDS» er bakgrunn for dine krav om at sårbare og utsatte barn har skal ha riktig hjelp og god omsorg. Krav vi støtter fullt ut.

Vi har også noen krav for å få det til:

•            Lovfest bemanningnorm, aldri mer enn 15 barn hos en saksbehandler.

•            Sats på kompetansebygging og veiledning for ansatte

•            Sørg for et bredt spekter av hjelpetiltak, slik at alle familier får den hjelpen de har krav på.

Mange kommunale barneverntjenesten er underbemannet. En saksbehandler kan ha ansvaret for over 30 saker. Stor saksmengde går på bekostning av tid til å lytte, tid til å bli kjent, skape gode relasjoner og bidra til endring. Det går også på bekostning av muligheten til å gjøre gode analyser og dokumentere godt.

Mange ansatte i barnevernet har høy kompetanse, men ingen regelverk som sier noe om hvem som kan jobbe i barnevern. Det må stilles krav om at de ansatte har sosial og barnevernfaglig utdanninga. Arbeidsfeltet er krevende, og kompetanse må vedlikeholdes. De ansatte må ha tid til veiledning, og til å vedlikeholde og videreutvikle kompetanse.

I mange tilfeller er det få hjelpetiltak og institusjonsplasser å velge mellom. Når variasjonen i tiltak ikke er god nok, er det ikke alltid er mulig å la barnets beste ligge til grunn for valg av tiltak.

Kristin Ørmen Johnsen vi er glade for at du er opptatt av de som har det vanskeligst og håper du vil stå sammen med oss for å skap et enda bedre barnevern.

Våre krav er rettet til regjeringen:

•            Kommunene økonomisk i stand til å bygge det gode barnevernet vi trenger.

•            Vi må få et regelverk som sikrere rettigheten til unger som bor i institusjoner.

Vi krever en storsatsing på barnevern fra regjeringen, inntil den komme gjør vi Landsforeningen for barnevernsbarns ord til våre: «– Nei, de er ikke «shitkids». Det er dere som er «shitvoksne», som ikke bygger gode systemer»