FOrskerportrett: Når kunnskap konkurrerer: Samskaping i møte med kunnskapshierarkier
Samskaping fremheves ofte som en nøkkel for å utvikle mer bærekraftige og brukernære velferdstjenester. Men hva skjer når ulike aktørers kunnskap – fagkompetanse, erfaringskunnskap, politiske prioriteringer – skal integreres i én felles prosess?
Bli bedre kjent med Sanna Forsell Simonsson i månedens FOrskerportrett her:
Hvem er du?
Jeg er utdannet sosionom med master i internasjonal helse og sosialpolitikk, og har nylig fullført en offentlig sektor ph.d. i sosialt arbeid fra NTNU/Bærum kommune. Fra tidligere har jeg flere års erfaring fra Nav, der jeg jobbet med sosialhjelp, og særlig med familier som har mottatt sosialhjelp over lenger tid. Jeg har også jobbet som universitetslektor ved OsloMet, og er nå hjemme i foreldrepermisjon før jeg skal begynne i ny jobb som forsker i Proba Samfunnsanalyse.
Hva forsker du på:
Jeg har forsket på tjenesteutviklingsprosesser i kommunal velferdssektor. Mitt fokus har vært på utviklingen av en samhandlingsmodell for barn, unge og familier med hjelpebehov på
tvers av tjenester med utgangspunkt i en intensjon om samskaping, og utfordringer med å realisere samskaping i praksis. Studien er basert på et omfattende feltarbeid, supplert med litteratur- og dokumentanalyser samt intervjuer med ansatte i kommunen.
Hva er det mest overraskende du har funnet ut:
Hvor raskt nye begreper etablerer seg og tas i bruk uten at det reflekteres over hva de innebærer, eller hvordan de skiller seg fra allerede eksisterende praksiser. Jeg ble også overrasket over hvor stort gapet mellom førstelinjen og kommunal ledelse/administrasjonen
faktisk er, og hvordan dette gapet får konsekvenser når samarbeid initieres uten at forskjellene tas hensyn til. Som offentlig sektor ph.d har jeg i tillegg erfart hvor krevende det er å integrere og omsette ulike typer kunnskap – både forskningsbasert, profesjonsbasert og
erfaringsbasert – i utvikling og forbedring av tjenester.
Hva håper du forskningen din kan bidra til:
Jeg håper studien kan kaste lys over noen sentrale utfordringer ved samskaping, og hvor viktig det er å reflektere og diskutere betydelsen av nye begreper og hva dette skal bety i praksis. Jeg ønsker også å bidra til å synliggjøre hvordan kunnskapshierarkier former utviklingen av velferdstjenester, og samtidig løfte frem verdien av den kunnskapen som ikke alltid lar seg måle i tall eller økonomiske termer. Forskningen viser at både profesjonskunnskap og erfaringskunnskap er avgjørende for å lykkes med samskaping, men at denne kunnskapen ofte undervurderes i møte med mer målbare styringslogikker.
Råd til FO om hvordan jobbe politisk med dette feltet eller hvordan vi kan følge opp funnen?
Jeg tenker at FO kan spille en viktig rolle i å løfte frem sosialarbeidernes og barnevernspedagogenes kunnskap og kompetanse, og styrke deres posisjon som brobyggere mellom ledelse, administrasjon og brukergruppenes erfaringer. Så har jeg nå også gjort meg en del erfaringer fra skjæringspunktet mellom forskning og praksis, og jeg tror FO også kan være med på støtte praksisnær forskning, jobbe for bedre integrering av forskning og praksis, og ivareta forskere som driver praksisforskning – enten gjennom offentlig sektor-ph.d.-løp eller andre prosjekter tett på feltet.