Hovedoppgjøret med NHO er i gang

Nå forhandler Fagforbundet og FO for å sikre reallønnsvekst for medlemmene i privat helse og omsorg NHO 481

Forhandlingsdelegasjonen fra Fagforbundet
Forhandlingsdelegasjonen: F.v. Kristian Mollestad, FO-rådgiver Irmelin Stødle, Magnus Langstrand, Tarjei Leistad, Ina Libak fra FO-ledelsen, Per Egil Johansen, Kristin Bakker og Prasanth Guelndran. Foran f.v. Fassil Alebachesw og Pooja Sharma. (Foto: Ingrid Wergeland/Fagforbundet)

Reallønnsvekst og forskuttering av pleiepenger er blant de viktigste kravene når FO og Fagforbundet forhandler sammen mot NHO Geneo på Næringslivets hus. Avtalen det forhandles om er Helse- og omsorgsoverenskomsten, også kalt avtale 481.

– For FO er det viktig at mest mulig av lønnstilleggene fordeles gjennom sentrale tillegg. Sentrale tillegg sikrer en rettferdig lønnsvekst for alle, sier Ina Libak.

Avtalen omfatter medlemmer i private helse og omsorgstjenester, blant annet sykehjem, hjemmetjenester, rehabilitering og psykiatriske behandlingsinstitusjoner.

Frist for forhandlingene er tirsdag 23. juni ved midnatt. Dersom partene ikke blir enige går oppgjøret videre til mekling.

,