Brudd i forhandlingene med staten

Kathrine Haugland Martinsen er FOs forhandlingsleder i statsforhandlingene. Her fotografert før forhandlignene 28. april.
LO stat, Unio og YS har sammen brutt forhandlingene med staten. Neste steg er mekling, med frist 23. mai kl 24:00.
– Tilbudet ble aldri bra nok. Blant annet på fordeling og likelønn, sier LO Stats leder Egil André Aas.
Gjelder 2300 FO-medlemmer
Dette oppgjøret gjelder ansatte i staten, og omfatter omlag 2300 av FOs medlemmer.
De fleste av disse jobber innenfor barne-, ungdoms- og familievernet, i kriminalomsorgen, ved høyskoler og universiteter og ved NAV-kontor.
Likelønn avgjørende for FO
De siste ti årene har likelønnsutviklingen vært positiv, med unntak av i fjor.
– Vi strakk oss langt, men ble ikke møtt på noen av våre viktigste krav. For FO har det vært spesielt viktig å rette opp i likelønnsutviklingen, men tilbudet fra staten bidro ikke til dette, sier Kathrine Haugland Martinsen.
– Mange ansatte i staten har opplevd reallønnsnedgang de siste årene. Staten har ikke vist vilje til å kompensere dette, det er skuffende, sier Egil André Aas.
Flere saker

Ny tariffavtale for KA
19. juni ble det enighet mellom KA og organisasjonene om revidert hovedtariffavtale for KA organisasjonsavtalen. FO og Fagforbundet har forhandlet fram […]

FO om Helsepersonellplan 2040
Meldingen tar utgangspunkt i at Norge står overfor en helsepersonellkrise, og inneholder mange konkrete tiltak for […]
