Etisk refleksjon i studiet

På denne siden har vi samlet et knippe fagressurser som kan brukes av universiteter og høgskoler som har yrkesetikk på dagsorden i utdanningene sine.
Dialog og samarbeid. To personer snakker sammen. Foto.

Alle de sosialfaglige profesjonsutdanningene vektlegger kompetanse i etisk bevissthet og etisk refleksjon. Studentene som studerer sosialfaglige studieretninger på bachelor eller masternivå skal trenes i å oppdage, håndtere og løse etiske problemer og dilemmaer. Det er også skrevet mye faglitteratur om temaet, og de fleste studiestedene vektlegger yrkesetisk grunnlagsdokument i undervisningen.

På denne siden har vi samlet et knippe fagressurser som kan brukes av universiteter og høgskoler som har yrkesetikk på dagsorden i utdanningene sine.

Nyttige fagressurser:  

  • Workshop i yrkesetikk, se lenger ned i teksten. 

Introduksjon til workshop i etikk

FO har utviklet en workshop i yrkesetikk. Den er ment som et verktøy for å fremme refleksjon på tema studentene selv har erfart, samt gi noen erfaringer og refleksjoner rundt noen få av de vanskelige utfordringene vi møter som helse- og sosialarbeidere.

Workshopen varer i to timer og vil ikke gi svar på alle våre yrkesetiske utfordringer, men er et godt tilbud for å jobbe med refleksjoner rundt profesjonsetikk og praksis på. Workshopen holdes i et samarbeid med FO.

Relevante podkaster

Fersk podkast har allerede lyttere fra over 30 land:

ResponsAbility – Universitetet i Sørøst-Norge

Forskerfrokost

FOrskerportrett: Unge voksne sine opplevelser med krysskulturell oppvekst

Sentrale bøker og artikler

Profesjonsetikk for barnevernspedagogar

Av Jan StorøEinar Aadland

2023, Samlaget

Profesjonsetikk i sosialt arbeid

Av Ingri-Hanne Brænne BennwikTurid MisjeEinar AadlandAmund Lie Nitter

2024, Samlaget

Profesjonsetikk i vernepleie

Av Karl Elling EllingsenLars Rune HalvorsenEinar AadlandAmund NitterGudbrand Klæstad

2020, Samlaget

Yrkesetikk og etisk refleksjon for sosialarbeiderstudenter, eksempel på hvordan ressursene kan brukes.

Mål

Å gi studentene en forståelse for viktigheten av yrkesetikk i sosialt arbeid og å utvikle deres evne til etisk refleksjon. Trene på å oppdage og håndtere etiske utfordringer og dilemma de møter i arbeidshverdagen de skal ut i.

Ressurser

Presentasjonsmateriell, case-studier for diskusjon, tavle/flipover/pp

Tid: To skoletimer (2 x 45 minutter)

Time 1: Introduksjon til yrkesetikk

Introduksjon (15 minutter)

  • Kort introduksjon til temaet yrkesetikk og dens betydning i sosialt arbeid.
  • Diskuter hvordan etiske standarder påvirker profesjonell praksis og beslutningstaking.

Presentasjon av Yrkesetiske Retningslinjer (15 minutter)

  • Presentasjon av yrkesetiske retningslinjer for sosialarbeidere
  • Diskuter viktige elementer som konfidensialitet, profesjonell integritet, kompetanse, sosial rettferdighet, etc.

Diskusjon (15 minutter)

  • Åpen klasse diskusjon om yrkesetiske retningslinjer.
  • Hvordan kan disse retningslinjene anvendes i praksis? Hvilke utfordringer kan oppstå?

Time 2: Etisk Refleksjon

Introduksjon til etisk refleksjon (15 minutter)

  • Forklare betydningen av etisk refleksjon i sosialt arbeid.
  • Diskuter hvordan etisk refleksjon kan hjelpe sosialarbeidere med å navigere i komplekse og utfordrende situasjoner.

Case-Studier (20 minutter)

  • Del klassen i grupper og gi hver gruppe en case-studie som inneholder et etisk dilemma.
  • Gruppene skal diskutere casen og anvende yrkesetiske retningslinjer for å løse dilemmaet.
  • Gruppediskusjon og Refleksjon (10 minutter)
  • Hver gruppe presenterer deres case-studie, deres diskusjon og deres foreslåtte løsning.
  • Klassen diskuterer hver case, med fokus på etisk refleksjon og anvendelse av yrkesetiske retningslinjer.

Oppsummering (5 minutter)

Oppsummer hovedpunktene fra timene og understrek betydningen av yrkesetikk og etisk refleksjon i sosialt arbeid. Oppfordre studentene til å fortsette å reflektere over disse temaene i deres fremtidige praksis.