Verktøy til bruk for etisk refleksjon i studiet

Alle de sosialfaglige profesjonsutdanningene vektlegger kompetanse i etisk bevissthet og etisk refleksjon. Studentene som studerer sosialfaglige studieretninger på bachelor eller masternivå skal trenes i å oppdage, håndtere og løse etiske problemer og dilemmaer. Det er også skrevet mye faglitteratur om temaet, og de fleste studiestedene vektlegger yrkesetisk grunnlagsdokument i undervisningen.
På denne siden har vi samlet et knippe fagressurser som kan brukes av universiteter og høgskoler som har yrkesetikk på dagsorden i utdanningene sine.
Nyttige fagressurser:
- Workshop i yrkesetikk, se lenger ned i teksten.
- Yrkesetisk grunnlagsdokument, finner du her.
- Dilemmaspillet.no, se her.
- Relevante podkaster finner du her
- Forskerfrokost
- Sentrale bøker og artikler
- Eksempler på undervisningsopplegg
Introduksjon til workshop i etikk
FO har utviklet en workshop i yrkesetikk. Den er ment som et verktøy for å fremme refleksjon på tema studentene selv har erfart, samt gi noen erfaringer og refleksjoner rundt noen få av de vanskelige utfordringene vi møter som helse- og sosialarbeidere.
Workshopen varer i to timer og vil ikke gi svar på alle våre yrkesetiske utfordringer, men er et godt tilbud for å jobbe med refleksjoner rundt profesjonsetikk og praksis på. Workshopen holdes i et samarbeid med FO.
Relevante podkaster
Fersk podkast har allerede lyttere fra over 30 land:
ResponsAbility – Universitetet i Sørøst-Norge
Forskerfrokost
FOrskerportrett: Unge voksne sine opplevelser med krysskulturell oppvekst
Sentrale bøker og artikler

Profesjonsetikk i sosialt arbeid
Av Ingri-Hanne Brænne Bennwik, Turid Misje, Einar Aadland, Amund Lie Nitter
2024, Samlaget


Profesjonsetikk i vernepleie
Av Karl Elling Ellingsen, Lars Rune Halvorsen, Einar Aadland, Amund Nitter, Gudbrand Klæstad
2020, Samlaget
Yrkesetikk og etisk refleksjon for sosialarbeiderstudenter, eksempel på hvordan ressursene kan brukes.
Mål
Å gi studentene en forståelse for viktigheten av yrkesetikk i sosialt arbeid og å utvikle deres evne til etisk refleksjon. Trene på å oppdage og håndtere etiske utfordringer og dilemma de møter i arbeidshverdagen de skal ut i.
Ressurser
Presentasjonsmateriell, case-studier for diskusjon, tavle/flipover/pp
Tid: To skoletimer (2 x 45 minutter)
Time 1: Introduksjon til yrkesetikk
Introduksjon (15 minutter)
- Kort introduksjon til temaet yrkesetikk og dens betydning i sosialt arbeid.
- Diskuter hvordan etiske standarder påvirker profesjonell praksis og beslutningstaking.
Presentasjon av Yrkesetiske Retningslinjer (15 minutter)
- Presentasjon av yrkesetiske retningslinjer for sosialarbeidere
- Diskuter viktige elementer som konfidensialitet, profesjonell integritet, kompetanse, sosial rettferdighet, etc.
Diskusjon (15 minutter)
- Åpen klasse diskusjon om yrkesetiske retningslinjer.
- Hvordan kan disse retningslinjene anvendes i praksis? Hvilke utfordringer kan oppstå?
Time 2: Etisk Refleksjon
Introduksjon til etisk refleksjon (15 minutter)
- Forklare betydningen av etisk refleksjon i sosialt arbeid.
- Diskuter hvordan etisk refleksjon kan hjelpe sosialarbeidere med å navigere i komplekse og utfordrende situasjoner.
Case-Studier (20 minutter)
- Del klassen i grupper og gi hver gruppe en case-studie som inneholder et etisk dilemma.
- Gruppene skal diskutere casen og anvende yrkesetiske retningslinjer for å løse dilemmaet.
- Gruppediskusjon og Refleksjon (10 minutter)
- Hver gruppe presenterer deres case-studie, deres diskusjon og deres foreslåtte løsning.
- Klassen diskuterer hver case, med fokus på etisk refleksjon og anvendelse av yrkesetiske retningslinjer.
Oppsummering (5 minutter)
Oppsummer hovedpunktene fra timene og understrek betydningen av yrkesetikk og etisk refleksjon i sosialt arbeid. Oppfordre studentene til å fortsette å reflektere over disse temaene i deres fremtidige praksis.
Flere saker

Fagartikkel: Varsling
Hva vil det si å varsle? Å varsle er i korte trekk 1 – gi […]

Arbeidsfolk har mye å miste i årets stortingsvalg
Stortingsvalget 2025 viser at det blir jevnt mellom de politiske blokkene. Tankesmien Agenda har gjennomgått […]

Retningslinjer for tildeling av stipend fra FO Vestfold og Telemark
FO Vestfold og Telemark avsetter hvert år en sum, bestemt av representantskapet, til fagstipender som kan fordeles til medlemmer. Vi forutsetter at alle leser informasjonen nøye før de søker. Søknader som gjelder utdanning som gir studiepoeng, rettes til FO sentralt. Informasjon finner du her: FO-stipendet – FO (Fellesorganisasjonen)