Etisk refleksjon i studiet

Alle de sosialfaglige profesjonsutdanningene vektlegger kompetanse i etisk bevissthet og etisk refleksjon. Studentene som studerer sosialfaglige studieretninger på bachelor eller masternivå skal trenes i å oppdage, håndtere og løse etiske problemer og dilemmaer. Det er også skrevet mye faglitteratur om temaet, og de fleste studiestedene vektlegger yrkesetisk grunnlagsdokument i undervisningen.
På denne siden har vi samlet et knippe fagressurser som kan brukes av universiteter og høgskoler som har yrkesetikk på dagsorden i utdanningene sine.
Nyttige fagressurser:
- Workshop i yrkesetikk, se lenger ned i teksten.
- Yrkesetisk grunnlagsdokument, finner du her.
- Dilemmaspillet.no, se her.
- Relevante podkaster finner du her
- Forskerfrokost
- Sentrale bøker og artikler
- Eksempler på undervisningsopplegg
Introduksjon til workshop i etikk
FO har utviklet en workshop i yrkesetikk. Den er ment som et verktøy for å fremme refleksjon på tema studentene selv har erfart, samt gi noen erfaringer og refleksjoner rundt noen få av de vanskelige utfordringene vi møter som helse- og sosialarbeidere.
Workshopen varer i to timer og vil ikke gi svar på alle våre yrkesetiske utfordringer, men er et godt tilbud for å jobbe med refleksjoner rundt profesjonsetikk og praksis på. Workshopen holdes i et samarbeid med FO.
Relevante podkaster
Fersk podkast har allerede lyttere fra over 30 land:
ResponsAbility – Universitetet i Sørøst-Norge
Forskerfrokost
FOrskerportrett: Unge voksne sine opplevelser med krysskulturell oppvekst
Sentrale bøker og artikler

Profesjonsetikk i sosialt arbeid
Av Ingri-Hanne Brænne Bennwik, Turid Misje, Einar Aadland, Amund Lie Nitter
2024, Samlaget


Profesjonsetikk i vernepleie
Av Karl Elling Ellingsen, Lars Rune Halvorsen, Einar Aadland, Amund Nitter, Gudbrand Klæstad
2020, Samlaget
Yrkesetikk og etisk refleksjon for sosialarbeiderstudenter, eksempel på hvordan ressursene kan brukes.
Mål
Å gi studentene en forståelse for viktigheten av yrkesetikk i sosialt arbeid og å utvikle deres evne til etisk refleksjon. Trene på å oppdage og håndtere etiske utfordringer og dilemma de møter i arbeidshverdagen de skal ut i.
Ressurser
Presentasjonsmateriell, case-studier for diskusjon, tavle/flipover/pp
Tid: To skoletimer (2 x 45 minutter)
Time 1: Introduksjon til yrkesetikk
Introduksjon (15 minutter)
- Kort introduksjon til temaet yrkesetikk og dens betydning i sosialt arbeid.
- Diskuter hvordan etiske standarder påvirker profesjonell praksis og beslutningstaking.
Presentasjon av Yrkesetiske Retningslinjer (15 minutter)
- Presentasjon av yrkesetiske retningslinjer for sosialarbeidere
- Diskuter viktige elementer som konfidensialitet, profesjonell integritet, kompetanse, sosial rettferdighet, etc.
Diskusjon (15 minutter)
- Åpen klasse diskusjon om yrkesetiske retningslinjer.
- Hvordan kan disse retningslinjene anvendes i praksis? Hvilke utfordringer kan oppstå?
Time 2: Etisk Refleksjon
Introduksjon til etisk refleksjon (15 minutter)
- Forklare betydningen av etisk refleksjon i sosialt arbeid.
- Diskuter hvordan etisk refleksjon kan hjelpe sosialarbeidere med å navigere i komplekse og utfordrende situasjoner.
Case-Studier (20 minutter)
- Del klassen i grupper og gi hver gruppe en case-studie som inneholder et etisk dilemma.
- Gruppene skal diskutere casen og anvende yrkesetiske retningslinjer for å løse dilemmaet.
- Gruppediskusjon og Refleksjon (10 minutter)
- Hver gruppe presenterer deres case-studie, deres diskusjon og deres foreslåtte løsning.
- Klassen diskuterer hver case, med fokus på etisk refleksjon og anvendelse av yrkesetiske retningslinjer.
Oppsummering (5 minutter)
Oppsummer hovedpunktene fra timene og understrek betydningen av yrkesetikk og etisk refleksjon i sosialt arbeid. Oppfordre studentene til å fortsette å reflektere over disse temaene i deres fremtidige praksis.
Flere saker

Lønnsløft for kirkelig sektor
FO og andre LO-forbund innen kirkelig sektor har sikret lønnsøkning for alle ansatte. Resultatet ivaretar […]

Seminar om ungdomskriminalitet 6. juni
Hvordan kan vi møte ungdom som begår alvorlig kriminalitet og som har stort oppfølgingsbehov, med […]

Høringssvar på Temaplan barnevern
I forbindelse med arbeidet med høringssvaret inviterte vi tillitsvalgte og medlemmer til et innspillsmøte den […]