Sosionom i skolen

Sosionomer i skolen har som oppgave å

  • bidra til et godt psykososialt og læringsfremmende miljø blant elever og lærere
  • være kontaktformidler mellom hjem og skole
  • fange opp barn og unge med psykiske plager/lidelser som ikke selv oppsøker helsetjenesten
     

Sosionomen kan, i samarbeid med skolens personale 

  • bidra til et godt læringsmiljø i skolen
  • bidra til et nært samarbeid mellom skole og hjem
  • tilby rom for etisk refleksjon og drøftinger knyttet til skolenes dagligliv
  • bidra til elevenes trivsel og læring
  • bidra til at utsatte barn får tilstrekkelig støtte og hjelp i skolen
  • tilby avklarende samtaler med elever som har bekymringer som bidrar til mangelfull konsentrasjon og/eller læring
  • tilby utviklingsstøttende samtaler med elever som sliter med sin psykiske helse
  • bidra til at barn og unge henvises til spesialisthelsetjenesten eller andre hjelpetjenester
     

Sosionomer har kompetanse i å 

  • forstå sammenhenger mellom enkeltindivider, familie og samfunn
  • tilrettelegge for utvikling og mestring hos enkeltindivider, grupper og sosiale forhold
  • være samtalepartner for skolens personale
  • tilby utviklingsstøttende samtaler med barn og unge
  • planlegge og gjennomføre samtalegrupper med barn og unge
  • tilby samtalegrupper med foreldre
  • gi rådgivning til foreldre
  • følge opp barn og unge med spesielle behov
  • bidra til et nært samarbeid med tilgrensende instanser i forhold til barn og unges hjelpebehov

 
Sosionomen i skolen betyr å være der barnet/ ungdommen er, noe som kan bidra til

  • et bedre læringsmiljø
  • større forståelse blant skolens personale for sosialt utsatte barn og unge
  • at barn og unge får tidligere og raskere hjelp
  • å forebygge alvorlige lidelser hos barn og unge


Sosionomen har taushetsplikt.

Last ned som PDF (276KB)