Jeg har blitt utsatt for netthets i forbindelse med jobben min
Netthets er trakassering, sjikane eller trusler om vold formidlet gjennom internett, for eksempel på egne nettsider eller i sosiale medier som Facebook. Blir du utsatt for netthets på bakgrunn av jobben din, ligger det et stort ansvar hos arbeidsgiver.
Arbeidsgiver har ansvar for å ivareta deg som ansatt, selv når dette skjer på fritiden. Virksomheten du arbeider i bør ha klare avvikshåndteringssystemer og rutiner for situasjoner der ansatte blir utsatt for netthets. Arbeidsgiver må legge til rette for at netthets blir diskutert i personalgruppa. Dette vil bidra til felles forståelse, og gjøre det lettere å håndtere når det oppstår.
Hva gjør jeg?
- Ta først kontakt med nærmeste leder for å fortelle om hva du er blitt utsatt for
- Vær tydelig på behov du har for hjelp og støtte
Du kan lese mer om netthets her (Link til Veileder om netthets)