Barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere forvalter samfunnets tillit. Hvordan vi møter mennesker som trenger hjelp og støtte er en viktig del av vår yrkesrolle. Som profesjonsutøvere møter vi faglige krav og forventninger, samtidig må vi reflektere over etiske dilemma og konsekvensene av ulike handlingsvalg. Etisk refleksjon er derfor en sentral del av profesjonskompetansen som må vektlegges både i utdanning og arbeid.

Etikk og fag er uløselig knyttet sammen, og etisk refleksjon må være en integrert del av vår profesjonskompetanse. Yrkesetikk handler om å identifisere etiske og faglige utfordringer, og det å ta ansvar for egne handlinger. Fagkunnskap blir påvirket av våre perspektiver og verdier. Som profesjonsutøvere må vi alltid ha et kritisk blikk på vår kompetanse, vår virkelighetsforståelse og våre handlingsvalg. Til dette trenger vi hjelpemidler for etisk refleksjon. 

Utdanningene må sikre at studentene både lærer faget sitt og utvikler en etisk bevissthet rundt egen profesjonsrolle. Det fordrer høy kvalitet på alle utdanningene i hele landet. Utdanningstilbudene må oppfylle de nasjonale kompetansekravene, svare på arbeidslivets behov og være relevante og oppdaterte når det gjelder å løse helse- og sosiale utfordringer på ulike nivåer. Ikke minst må studentene være trent i å identifisere og utforske etiske problemstillinger ved endt studieforløp.  

Som profesjonsforbund for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere må FO bidra til etisk bevissthet blant våre medlemmer. En viktig satsning for FO er å utvikle verktøy og hjelpemidler som bidrar til etisk refleksjon og bevissthet hos FOs medlemmer. Sammen må vi ta ansvar for en faglig og etisk forsvarlig praksis som både følger tidens utvikling, og er i samsvar med etiske prinsipper og verdier. Revisjon av FOs yrkesetisk grunnlagsdokument og lanseringen av FOs «Dilemma spill» har vært prioriterte aktiviteter for å løfte yrkesetikk i FO. 

FO skal være ledende på helse- og sosialpolitikk, yrkesetikk og profesjonsfag. FO skal arbeide for å sikre samfunnsstrukturer og et arbeidsliv med gode rammebetingelser for høy faglig og etiske standard, og arbeide med å videreutvikle medlemmenes etiske bevissthet. Dette må landsstyret og alle organisasjonsledd i FO ta helhetlig ansvar for. FOs yrkesetiske råd er et virkemiddel og en viktig drivkraft i arbeidet. Yrkesetisk råd har en viktig rolle i å gi råd og veilede medlemmer i yrkesetiske utfordringer. Rådet må være veiviser som hjelper oss med å trene opp vår evne til etisk refleksjon, vurdere handlingsalternativer og ikke minst stille spørsmål. Yrkesetisk råd må prioritere å være tilgjengelig for å drøfte etiske dilemmaer med medlemmer og andre som tar kontakt, og bistå fylkesavdelingene. 

Som et sterkt profesjonsforbund har FO kapasitet og evne til å sette yrkesetikk på dagsorden, både i egen organisasjon, i utdanningene og i tjenestene. Vi må ikke bare utvikle veiledningsmateriale og verktøy for etisk refleksjon, men også jobbe for å skape kultur for å innarbeide etisk refleksjon i profesjonsutøvelsen. Gjennom etisk refleksjon styrker vi ikke bare vår profesjonelle integritet, men også vår evne til å utvikle profesjonskompetansen.

Landsmøtet oppfordrer alle FO-medlemmer og FOs organisasjon til å gå inn i en ny landsmøteperiode med forpliktelse til å prioritere yrkesetisk refleksjon og bevissthet.

Sammen skal vi styrke yrkesetikk og etisk refleksjon i kommende landsmøteperiode!
 

Last ned uttalelsen her.  (PDF, 88KB)